BIENVENUE

SIMHA

SIMHA

RAV BITTON

RAV BITTON

RABBI

RABBI
"Une image peut faire plus que mille mots..."
(Le Rabbi , 1990)

Vidéo du Rabbi

הרבי מליובאוויטש: ניגון שמחה

Calendrier des horaires de Chabbat et jours de fêtes Année 5780 (2019-2020)

CLIP GALA 2017

VIDEO LILDVD

vendredi 16 janvier 2009

כ' בטבת: יום פטירת הרמב"ם

כ' בטבת: יום פטירת הרמב"ם
קברו של הרמב"ם

היום, כ' בטבת, יחול יום פטירתו של הנשר הגדול, הרמב"ם מגדולי חכמי ישראל, ומגדולי פוסקי ההלכה בעם ישראל בכל הדורות. עליו נאמר 'ממשה ועד משה לא קם כמשה'. כ' טבת הוא יום גדול לכל שוחרי התורה ולומדיה, אשר אחד הספרים היסודיים ביותר שנלמדים בתורה שבעלפה הוא ספרו של הרמב"ם, 'משנה תורה' ● תולדות חייו של 'הנשר הגדול'



הרמב"ם חי בספרד ובהמשך חייו עלה לארץ ישראל, אמנם לא יכל להישאר שם ועבר לארץ מצרים. הרמב"ם חיבר בצעירותו פירוש למשנה, וכן כתב את ספר ההלכה 'משנה תורה' המקיף את כל הלכותיה של תורה, גם בנושאים אשר אינם קשורים להווה אלא לנושאי בית הבחירה, קרבנות, שמיטה ויובל, תרומות ומעשרות וכל המצוות הקשורות לארץ ישראל. ספר הלכה זה, נחשב מספרי ההלכה החשובים ביותר שנכתבו בעם ישראל במשך כל הדורות, ואף רבי יוסף קארו בעל השולחן ערוך אשר ספרו התקבל בכל תפוצות ישראל הסתמך בעיקר על ספר זה, שרוב פסקיו בפועל הולכים על פיו. רבי יוסף קארו קבע את הרמב"ם לאחד משלושת עמודי ההוראה של בית ישראל, הרי"ף הרמב"ם והרא"ש.

יש אשר כינו ספר זה בשם 'יד החזקה' על שם ארבעה עשר חלקיו. הרמב"ם בדרכו סוקר את ההלכה מכלליה לפרטיה, וכל נושא הוא פותח בכללים העקרוניים שלו ורק אחר כך ניגש לעסוק בפירטי הפרטים של הלכותיו.

הרמב"ם כתב את ספר המצוות בו כינס את כל 613 המצוות של התורה ולפני כן הקדים הקדמה ארוכה על פי אלו עקרונות הוא מבחין מהי מצוה להימנות בתוך התרי"ג ומה לא. עוד ראשונים כתבו ספרים על מניין המצוות, אך ספרו של הרמב"ם הוא המפורסם ביותר. ספר החינוך אשר כתב את המצוות עם טעמיהם, הסתמך בעיקר על מניין המצוות לרמב"ם.

הרמב"ם גם כתב ספר מחשבה בשם 'מורה נבוכים' אשר בו הוא מסביר יסודות באמונת ישראל ובהבנת רעיונותיה של התורה.

הרמב"ם היה מנהיג גדול בדורו, ושימש כרופא לשולטן שבמצרים, הכל כיבדו אותו והכירו בחכמתו. בתחילה שהוציא את ספריו ללא מקור, היו בארצות אשכנז שהתנגדו לו, אך לקח זמן ועם ישראל הבין את גדולתו ומעלתו הגדולה, והכל קיבלו אותו. כשנפטר ביקש להיקבר בארץ ישראל, ואכן הועלו עצמותיו לארץ ישראל והוא נטמן בטבריה.

כיום נוהגים חסידי חב"ד בלימוד הרמב"ם היומי כפי שתיקן כ"ק אדמו"ר מלך המשיח, ובמשך שנה או 3 שנים עושים סיום על הרמב"ם. הרעיון הינו ליצור לימוד משותף בתורה שבעל פה, ודווקא ברמב"ם המקיף את כל הנושאים של התורה שבעל פה.

לרמב"ם לשון מיוחדת בספריו והיא כונתה 'לשון הזהב' משום שהוא מבהיר את הדברים ומסבירם בשפה צחה וברורה ובהירה.

במשך הדורות נכתבו פירושים רבים על ספרו של הרמב"ם, מרן הבית יוסף בעל השולחן ערוך, כתב פירוש על הרמב"ם בשם 'כסף משנה' בו הביא הת המקורות מהתלמוד וכן הגן עליו מפני השגות הראב"ד.

פירושים נוספים שנכתבו עליו: מגיד משנה, משנה למלך, מגדל עוז, ועוד. גם בדורות האחרונים נכתבו ספרי חידושים על הרמב"ם.

דפוסים חדשים לכתבי הרמב"ם

לאחרונה נפוצו מספר דפוסים אשר הדפיסו את הרמב"ם מחדש על פי כתבי יד מקוריים, המקורי ביותר נחשב תרגומו של הרב קאפח, שחי בירושלים, ואף כתב פירוש לספרו. כן נפוץ הדפוס החדש של הוצאת פרנקל. בהוצאות אלו תוקנו שיבושים אשר נפלו בדפוסים הישנים, ויצא הספר במהדורה חדשה בהירה ומתוקנת.

הרמב"ם התכוון שספרו יהיה ספר ההלכה הבלעדי של עם ישראל, בפועל רק חלק מקהילות התימנים (באלאדיים) קיבלו את הרמב"ם לפוסק יחיד שלהם. רוב עם ישראל קיבל רבים מפסקיו דרך קבלתו את שולחן ערוך אשר אימץ רבים מפסקיו. האשכנזים שלרוב נהגו כחכמי אשכנז, אימצו בחג החנוכה דווקא את דעתו של הרמב"ם שכל אחד מבני הבית מדליק נרות בחנוכה.

כיום, ישנה ישיבת 'תורת החיים' מעקורי גוש קטיף, אשר על פי מנהגיו של ראש הישיבה, הרב שמואל טל, מאמצת מנהגים רבים על פי הלכותיו של הרמב"ם שהם כידוע מקוריים על פי התלמוד, וכן מושם בישיבה דגש גדול על לימוד הרמב"ם.

זכותו של הנשר הגדול וזכות תורתו תגן עלינו ועל כל ישראל.

(מתוך ערוץ 7)

Aucun commentaire: